Onze co-driver
Greenyard Fresh Belgium is onderdeel van Greenyard, een multinational die werd opgericht in 1987 en is uitgegroeid tot een van de grootste leveranciers van groenten en fruit ter wereld. Greenyard Fresh Belgium is op zijn beurt één van de grootste groenten en fruit-bedrijven in België. Hier ligt de focus op het aanbieden van een buitengewoon breed scala aan hoogwaardige producten, afkomstig van telers over de hele wereld. Greenyard zijn visie is mensen helpen gezonder te leven door hen te laten genieten van groenten en fruit op elk moment, op een makkelijke, snelle en aangename manier, met respect voor de natuur.
Onze missie
Greenyard Fresh draagt het welzijn van hun medewerkers hoog in het vaandel. De dynamische markt waarin de organisatie zich bevindt, brengt echter ook uitdagingen met zich mee. In 2022 gingen we de samenwerking aan en werd als doel vooropgesteld om meer inzicht te krijgen in de huidige situatie. De bedoeling was om in kaart te brengen wat er leeft in de organisatie én welke onderhuidse gevoeligheden er zijn.
“Ik aanzie dit onderzoek als een nulmeting, er is heel veel te doen binnen onze organisatie maar we willen graag weten waar te beginnen,” aldus Frank Vorsselmans, HR Manager Greenyard Fresh Belgium.
De route
Er werd een survey op maat ontwikkeld om de werkbeleving van medewerkers bij Greenyard Fresh Belgium in kaart te brengen. Deze survey omvatte enkele kernaspecten zoals, tevredenheid, betrokkenheid, stress en verloopintentie. Gevolgd door enkele subonderwerpen zoals top-down communicatie, rolduidelijkheid, toekomstzekerheid en werkdruk. Elke medewerker kreeg de kans om de online survey in te vullen en extra input te geven via open vragen.
Uit de resultaten bleek dat de grote meerderheid van de medewerkers bij Greenyard Fresh Belgium over het algemeen gemotiveerd aan de werkdag start én dat ze over het algemeen een tevreden medewerker zijn in de organisatie. Echter werd bevestigd dat er behoefte was aan herstel omwille van een hoge werkdruk en een uitdagende work-life balans. We zagen ook de afnemende impact van Covid die de FMCG hard had getroffen op de factoren toekomstzekerheid en top-down communicatie.
Greenyard Fresh Belgium zat niet stil en schoot zo snel mogelijk in actie door inspiratiesessies te geven rond de topics veerkracht en probleemoplossend denken. Hierbij werden aan de medewerkers handvaten aangereikt rond hoe ze zelf kunnen inzetten op het afbakenen van grenzen en omgaan met de werkdruk. Daarnaast werden er in-house MS Office opleidingen georganiseerd (Teams/Outlook/Excel/VBA) om de efficiëntie te verbeteren. Tenslotte werden teams samengebracht om afspraken te maken rond communicatie en om informeel kennis te maken op after-work events
De resultaten van de survey hebben vervolgens ook geleid tot het uitschrijven van een loonbeleid per vennootschap, waarvoor de toegewijde HR-afdeling van Greenyard Fresh Belgium zich intensief heeft ingezet. Tot slot is er gewerkt aan een effectieve onboarding-ervaring om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich snel en moeiteloos kunnen verbinden met de organisatie. We begrijpen hoe belangrijk het is om een gevoel van betrokkenheid en verbondenheid te creëren vanaf het allereerste begin.
De aankomst
Of er vooruitgang is geboekt, zouden we samen bekijken aan de hand van een pulse survey in 2023.
Hieruit bleek dat betrokkenheid en tevredenheid op het werk stabiel waren gebleven. We merkten een vooruitgang op bij de starters bij Greenyard Fresh Belgium. Ten opzichte van het jaar voordien werd het loonbeleid positiever onthaald, werd een gezondere werk-privé balans ervaren én heerste een sterker gevoel van een vlotte communicatie over de verschillende teams. Dat laatste effect deed zich voor op organisatieniveau. De grote meerderheid gaf aan tevreden te zijn over de after-work events en de opleidingen die cross departement plaatsvonden.
Met andere woorden hebben de acties die werden genomen om de communicatie over de verschillende departementen te optimaliseren hun vruchten afgeworpen. Dit blijft work in progress, maar Greenyard Fresh Belgium gaat vooruit.
Wat Greenyard Fresh zelf zegt over ons traject?
“De employee satisfaction survey heeft ons de nodige inzichten gegeven over wat er leeft in onze organisatie. Een aantal zaken zijn daarin fijn om te vernemen , andere dan weer niet. Maar het legt enkele werkpunten bloot van waaruit we dan gestart zijn om vanuit het managementteam een actieplan te ontwikkelen en uit te rollen. Regelmatige feedback en communicatie over dit actieplan tijdens onze townhallsessies zorgen voor de nodige transparantie.“
Inge Heirwegh – HR Business Partner