Go Go Goal, RBFA!

Elke twee jaar zet de RBFA in op een uitgebreide meting van de werkbeleving. Al sinds 2021 kiezen ze Drive HR als HR analytics partner.

Onze co-driver

De Koninklijke Belgische Voetbalbond is dé organisatie die staat voor alles wat met het Belgische voetbal te maken heeft. Met hun focus op sportiviteit, integriteit, inclusiviteit, team verband en servicegerichtheid zijn ze de grootste sportfederatie binnen België. De KBVB heeft ook 2 regionalevleugels, namelijk: Voetbal Vlaanderen en ACFF. In totaal zetten meer dan 200 gemotiveerde medewerkers hun schouders onder deze organisatie.

Onze missie

Eind 2021 wou de RBFA na Covid polshoogte nemen bij hun medewerkers om te evalueren hoe het ging met het welzijn en de ervaringen op het werk. Hier is Drive HR de perfecte partner aangezien een groot deel van onze focus ligt op het valide en betrouwbaar meten en verbeteren van medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid. In de eerste helft van 2023 besloot de RBFA opnieuw Drive HR als partner te kiezen voor een evidence-based bevraging binnen hun organisatie. Op deze manier konden ze zien of de veranderingen in de organisatie kwamen tot de beleving van de medewerkers. 

De route

Zowel in 2021 als in 2023 hebben we in nauwe samenwerking een uitgebreide survey opgesteld. Deze bevraging onderzocht tevredenheid (mbt werkinhoud, werkorganisatie, leadership, inzetten van competenties, leermogelijkheden,… ), betrokkenheid, behoefte aan herstel en inclusiviteit.. Bovendien keken we naar verschillende werkgerelateerde aspecten die van invloed zijn op de werknemerservaring. Door deze factoren binnen de organisatie te meten, krijgen we inzicht in de werkomgeving en kunnen we sterke punten en verbeterpunten van deKBVB en haar vleugels identificeren.

 

Samenwerking met de directe collega’s, vaardigheidsbenutting, diversiteit en de werkomgeving zijn  kenmerkende eigenschappen binnen de KBVB en haar vleugels. Sinds 2021 zet de organisatie sterk in op diversiteit en inclusie, dit heeft zijn vruchten afgeworpen aangezien we konden opmerken dat de beoordelingen van deze items significant verbeterden.  We merkten op basis van de survey op dat de verschillende vleugels van de RBFA verschillende noden kennen, echter wordt het algemeen beleid wel breed gedragen.

De aankomst

De tweede helft van 2023 zal voor de RBFA en Drive HR in teken staan van behouden van de sterktes  en verbeteren op de ontwikkelpunten.. De resultaten brengen telkens nieuwe inzichten mee of bevestigen concreet wat HR al vermoed, dit was voor de KBVB  ook het geval. Samen zetten we een concreet actieplan op met haalbare doelstellingen. Het gewenst resultaat? Nog meer tevreden en betrokken werknemers binnen de grootste sportfederatie in België!

Wat zegt RBFA zelf over ons traject?

We houden deze diepgaande en wetenschappelijk onderbouwde bevraging om de 2 jaar. Dit laat ons toe om middellange termijn actieplannen op te zetten, volgend op de enquête, en dan te kunnen meten of deze impactvol zijn geweest. Voor deze enquête hebben we nu al 2 keer met Drive gewerkt. Hun aanpak is pragmatisch én klantgericht, hun rapportering biedt duidelijke perspectieven voor het opzetten van een actieplan.

 

Tussenin worden er quick metingen gedaan die ons toelaten om de korte termijn evoluties in kaart te brengen. We denken hiermee een goede balans gevonden te hebben.”

Sylvie Marissal – HR Manager

Meer cases.

Inzetten op je medewerkers post Covid is extra van belang, en dat wist Manuchar ook! In een actie- en toekosmtgerichte survey peilden we naar thema's die het werk van de toekomst mee zouden sturen.
Euroports wou binnen hun sites verspreid over de wereld inzetten op welzijn, beleving en ervaringen op het werk. Ze kozen voor Drive HR als ideale partner om deze zaken op een betrouwbare en valide manier te meten.